23 december 2009

44: Hard Times - Patrick Wolf



2009 är året jag först upptäckte jämnåriga britten Patrick Wolf. Han låter mixa electronica, pop och indie till något hybridiserat, skruvat och stort. Hard Times är min Wolf-väckarklocka som fick mig rusa fram i elljusspåret i somras, släppa boken en stund i solstolen och dansa spontant i köket. Patrick får mig också att fästa uppmärksamheten på smarta nutidstexter. Årets snyggaste låt? Mycket möjligt. Och definitivt en av decenniets bästa.

"Forced to count the hours
Since two towers
Fell to fiction
Those higher powers
Putting gods to war
Who keeps score?
Ignorance is still adored"


Låt mig komplettera med mer suggestivitet och androgynitet:
>> "You Are My Sister" - Antony & The Johnsons feat. Boy George (2006)
>> "Daniel" - Bat For Lashes (2009)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar