30 december 2009

10: Hurtful - Erik Hassle



Det här var ju nästan bara min låt. Rätt länge. Men så började radion snappa upp, media upptäckte den röda soulkalufsen och England började dra i Hassle-armarna. På våren 2008 surfade jag runt på nätet och såg att Metro Challenge-tävlingen var avgjord. Joakim & Joel vann med Ser Jag Tjock Ut I Den Här, en kul låt som inte gav väsen av sig alls. Hurtful kom 3:a. Det såg ju onekligen mörkt ut, men jag fullständigt kapitulerade för både låten och Erik. Egentligen är Hurtful ett rätt enkelt musiksnickeri med en hört-det-förut-text, men vissa låtar bara har "det".

Nu drar vi för gardinerna helt framför 2008. Hurtful är således min favoritlåt därifrån. Vad ska jag mer minnas? Sambo-i-en-tvåa, Köpenhamn, ensamarbete i sommarnätter, separation, barntester, lycka över spröjsfönster och en vintrig nyårshelg där året fick tillåtelse att skrikas ut.

Sista möjligheten att uppmärksamma ytterligare två 2008-låtar:
>> "Fascination" - Alphabeat (2008)
>> "The Mess You Left Behind" - Oh Laura (2008)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar