30 december 2009

8: Trouble - Coldplay



En del band blir inte bättre än vid debuten. Det är precis som om framgången dödar något, att det blir för uttänkt och för polerat efteråt. Inte att det blir dåligt, men det blir inte.. samma. Coldplay har ju ett helt fantastiskt decennium bakom sig med startskottet i 2000. Fantastisk musik rakt igenom, men aldrig har Chris Martin och grabbarna varit bättre än på första plattan Parachutes. Lågmält, anspråkslöst och sprött. Allra finast är pianoplinket i Trouble. Bästa låten från 2000 och decenniets 8:e bästa låt.

Hejdå till 2000 som i backspegeln ser musikstarkt ut. För mig innebär 2000 lite kort sista familjechartern, en grå minnesvärd utflyktsdag till tranorna och inte minst starten av mina personliga topplistor. Ett stillsamt och tonårsgrubblande år.

Den 3 januari 2000 gjorde jag min allra första personliga topplista i den form som finns än idag. Nu har jag gjort 1205 sådana listor. Det här är ettan och tvåan från första listan:
>> "Born To Make You Happy" - Britney Spears (1999)
>> "The Games We Play" - Andreas Johnson (1999)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar