30 december 2009

11: Be Mine - Robyn



Robyn är 00-talets stora popdrottning för mig. Inte bara med svenska interna mått. Hon är största kvinnliga stjärnan i världsmått, vilket kommer göras än mer tydligt på nyårsafton. Be Mine är en så stor låt. Superlativen börjar kännas trötta och det är svårt att uttrycka den kärlek jag känner för enskilda låtskatter, men stråkarna, texten, nerven och intensiteten gör Be Mine så jäkla härligt hjärteblödande. Bittersött. Be Mine släpptes här i Sverige som singel i mars 2005, men albumet lanserades sedan åratals i efterhand i England och USA. Därför har livslängden varit lång. Inte mig emot. Robyn, som ju under 00-talet också blev skivbolagschef över sig själv, är vår största internationella stjärna. Jag är så stolt.

Såklart måste jag även bjuda på mer Robyn från hennes succéplatta:
>> "Who's That Girl" - Robyn (2005)
>> "Handle Me" - Robyn (2005)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar