31 december 2009

1: Dakota - Stereophonics



Som du väntat. På något oväntat. Walesiska rockbandet Sterephonics kan knappast storskryta med stora hits, inte ens i hemlandet. Handbags & Gladrags, Have A Nice Day och Maybe Tomorrow, som senare hördes i sluttexterna till filmsuccén Crash kanske en del minns däremot. Men utan tveksamhet är det grandiosa indierocklåten Dakota som är mest skarpskuren. Låten blev bandets första etta på Englandslistan och den rönte även framgångar i USA. I Sverige tyst. Och jag tyckte om den vid första lyssningen, inte mer än så. "Tja, den är ju okej", tänkte jag. "Hm, vänta, den har nåt", efter fjärde lyssningen. Sedan växte den till att bli en av mina favoriter från 2005.

När jag satt och gjorde den här 00-listan var det inte alls självklart vilken låt som skulle ta hem tronplatsen. Men låt efter låt föll, färre och färre stod kvar. Det fanns liksom ingenting i Dakota att kunna tycka illa om. Tvärtom. Bara att älska. Rysning i fem minuter.

That's it. Där har ni mina 100 favoritlåtar. Och 198 andra låttips förstås. Tack alla som följt med i nedräkningen. Och GOTT NYTT DECENNIUM!.

Dags att hitta nya favoriter.

1 kommentar:

  1. Otippad förstaplats på nåt sätt, men nog är de och den bra! Något sen kommentar men det var kul att följa nedräkningen och läsa om tankarna bakom valen :)

    SvaraRadera